Google Apps for your domain je služba, ktorá ako už názov napovedá, umožňuje prevádzkovať Google aplikácie na vlastnej doméne. Hlavným dôvodom používania je väčšinou možnosť prevádzkovať Gmail na vlastnej doméne s vlastnou (a teda v podstate ľubovoľnou, podľa názvu domény) adresou. Gmail účet z Google Apps je potom možné používať so všetkými Google aplikáciami.

Toľko teória, v praxi to ale funguje trochu inak. Google Apps účet nie je s klasickým Gmail účtom vôbec rovnocenný, k niektorým Google aplikáciam sa s ním nedostanete vôbec a ostatné nefungujú veľmi dobre. Dobre funguje vlastne len ten Gmail na vlastnej doméne. Najväčší problém je, že Google berie Google Apps účty trochu schizofrénne, často ako dva rovnaké účty s rovnakým login, medzi ktorými nemáte šancu rozlíšiť.

Asi najväčší problém je s používaním Google Docs. Ak s vami niekto zdieľa dokument, pošle vám k nemu pozvánku na váš email a dokument by vám ma byť prístupný. S Google Apps účtom nie je, Google vám tvrdí, že dokumentu nemáte prístup (pozerá na “ten druhý” účet), že si máte požiadať o prístup. Vy tak urobíte, príde vám ďalší email s pozvánkou, po kliknutí sa dostanete do nekonečného cyklu presmerovaní končiaceho chybou. K dokumentu je možné sa dostať len zadaním adresy vašich Google Docs a vybraním dokumentu zo zoznamu.

Podobná schizofrénia je viditeľná pri väčšine služieb. Príkladom môže byť horný panel na domovskej stránke Google, kde odkazy ako Kalendár, Fotografie, Dokumenty vedú úplne inde, ako by mali, teda opäť na “ten druhý” účet. Používanie Google Apps s inými službami, ako je email, je hrozne nepohodlné a frustrujúce.

Popri zmenách, ktoré Google uviedol začiatkom júla prišla aj migrácia Google Apps účtov na klasické Gmail účty, ktorej cieľom má byť ich zrovnoprávnenie a odstránenie spomínanej schizofrénie. Každý používateľ Google Apps sa iste potešil, čakali sme na to predsa už roky. Výsledok migrácie však pre väčšinu z nás skončil ešte väčšou frustráciou. Dôvodom je, že Google migráciou vôbec nezvládol.

Počas migrácie je každému používateľovi vytvorený dočasný účet (v tvare login@gtemaccount.com), s ktorým môže pristupovať do služieb, kde jeho konto ešte nebolo presunuté a do služieb, ktoré nie sú migráciou podporované. Áno, nie všetky služby podporujú migráciou a ak niektorú z týchto služieb používate, budete sa do nej musieť prihlasovať dočasným účtom a ešte si aj pamätať, o ktoré služby sa jedná. Našťastie ide o služby, ktoré nie su veľmi používané (Orkut, Latitude ..).

Samotný proces migrácie má podľa Google trvať približne 24 hodín. V mojom prípade bola väčšina (z podporovaných) služieb premigrovaná za niekoľko hodín, Google Docs začali konečne fungovať správne. Migrácia fotografií v Google Picasa bola úspešná, prišiel som však o URL alias. Ten stále patrí starému účtu, nedá sa zrušiť a ani k novému sa žiadny alias priradiť nedá. Nedá sa ani nastaviť žiadne presmerovanie, návštevníci vašich fotiek sa teda začnú zrazu čudovať,kde všetky zmizli. Google Reader bol podľa stavovej informácie tiež premigrovaný úspešne, zmizli mi však z neho všetky RSS zdroje a musel som ich pridávať znovu.

Pri službách ako Analytics, AdWords, YouTube bolo upozornenie, že migrácia môže trvať trochu dlhšie. V mojom prípade nedobehla ani po dvoch týždňoch a stále nemám do týchto služieb prístup. Podľa diskusných fór nie som jediný, Google rovnako zlyhal u veľkého množstva používateľov. Do Google Analytics je možné prihlásiť sa pomocou dočasného konta a priradiť prístup svojmu emailu, v ostatných službách to tak nefunguje. Na YouTube, kde v mojom účte neboli v podstate žiadne dáta len nastavenia prehrávania a jazyka sa nedostanem pomocou dočasného ani nového účtu.

Rovnaký problém je aj so službami, do ktorých sa prihlasujete svojim Google účtom. V mojom prípade je to napríklad Twitterfeed, do ktorého rovnako ako pri YouTube nemám prístup s dočasným ani novým účtom.

Zo schizofrénnej prístupu ku Google Apps som bol občas frustrovaný, zo zlyhania Google pri migrácií som však už nahnevaný, migráciou som (nielen ja) stratil prístup k viacerým službám a Google nevyzerá, že ho rovnaký osud veľkej skupiny používateľov Google Apps zaujíma.

Komentáre

  • Vladislav Skoumal
    15.7.2011 - 14:34:56

    Musím to někam zaklepat, ale Google APPS používám už přes rok a zatím jsem neměl ani jeden z popisovaných problemu. Je teda pravdou, že jsem nikdy nepoužíval jednu službu na stejném e-mailu jak z APPS tak z klasického účtu …

  • Pedigree
    16.7.2011 - 04:21:22

    Mam s tim naprosto stejne problemy. Jeste k tomu tam, kde mi pristup pres webove rozhrani funguje, tak zase nefunguji offline aplikace – napr. Picasa, Reader (jsem v zahranici, takze jsou pro mne stezejni). Hodne jsem se na spojeni tesil a ted mam jen oci pro plac. Pul dne jsem musel odklepavat cely proces v aplikacich a dohledavat RSS.

  • Přemysl
    18.7.2011 - 16:18:58

    Základní problém byl v tom, že uživatelé v podstatě obešli „systém“ a vytvořili si Google účet se svým Appsovým emailem a stejným heslem, takže šlo vlastně jen o pohodlnost – nemuset si pamatovat víc údajů, nic víc se tím nezískalo – pořád to byly 2 samostatné účty. Google to, pokud vím, oficiálně nikdy nedoporučoval. Teď když provedli transformaci (je otázka, proč tak unáhleně), tak uživatelé pláčou, že data nejde pořádně migrovat (mezi 2 Google účty to nikdy u všech služeb nešlo). Věřím, že to sice byl pořádný inženýrský oříšek (vzhledem k různorodosti služeb), který by nejspíš vyřešit šel, ale vzhledem k ekonomickým a časovým hlediskům to holt skončilo to na úrovni, „aby to nějak šlo“…

    Není to ale vůbec problém samotných Google Apps nebo Google účtů, jak ve spojení S Live Custom Domain (tento problém tam nikdo neřešil) demagogicky tweetoval Radek Hulán, ale jde jen o problém migrace, která se týká nějakého promile uživatelů a o čem je taky tento článek.

  • Pedigree
    25.7.2011 - 05:52:21

    Tak po dalším půldne šťourání se v Google Apps jsem konečně dospěl do finální uspokojivé podoby. Že ale budu muset na cestách řešit něco podobného, to jsem tedy opravdu nečekal. Mírná čára přes rozpočet. Snad teď už ale pojede všechno v pořádku a budu opět s Googlem plně spokojený.

    Mé řešení: přihlásil jsem se na domovské stránce Google přes dočasný účet mejmeno%madome­na.cz@gtemaccou­nt.com, vyskočila mi nabídka, co udělat s tímto účtem, zvolil jsem převod na vlastní e-mail (už před tím jsem měl všechna potřebná data převedena do Apps), zadal jsme svou záložní adresu na Centrum.cz, po aktivaci a přihlášení jako jmeno@centrum.cz jsem tento „nový“ osobní účet úplně smazal. Tím se mi „odblokoval“ přístup do služeb pro Apps účet a rozjely se mi všechny offline aplikace jako např. Picasa 3 nebo FeedDemon pro RSS.