Igor Kulman

Recenzia čítačky kníh Bookeen Cybook Orizon

· Igor Kulman

Na recenziu som dostal najdrahšiu čítačku v ponuke Martinusu, a to Bookeen Cybook Orizon. Keďže som majiteľom Amazon Kindle 3, nevyhnem sa v tejto recenzii porovnaniu týchto dvoch zariadení, pretože vzhľadom na cenu 239€ sa núka hlavne otázka, či má kúpa tejto čítačky zmysel, vzhľadom na polovičnú cenu Amazon Kindle 3, prípadne, či je používateľ ochotný priplatiť viac ako 100€ (vzhľadom k cene Kindle 3 pri dodávke z USA) za dotykový displej.

Obsah balenia

Zariadenie sa dodáva v celkom štýlovom čiernom balení, v ktorom okrem samotného zariadenia nájdete krátky manuál, micro-USB kábel a púzdro na bezpečné prenášanie zariadenia. Dodávať spolu s čítačkou púzdro je veľmi dobrý nápad, podľa môjho názoru však nebolo zvolené veľmi šťastne. Je síce vhodné na prenášanie, čítať sa z neho ale nedá, čítačku teda musíte vždy pred čítaním z púzdra vybrať, po skončení zase vložiť naspäť. Je to dosť nepohodlné, najmä pri čítaní napríklad v metre. Vďaka skoro identickým rozmerom s Kindle však nie je problém kúpiť iné púzdro určené práve pre toto zariadenie.

Parametre zariadenia

Bookeen Cybook Orizon má skoro identické rozmery ako Kindle, podobnú hmotnosť, rovnako veľký 6" displej, udávanú výdrž 3 týždne na jedno nabitie. Na prvý pohľad si však všimnete absenciu klávesnice, z hadrverových ovládacích prvkov je na tele prístroja prítomný len päťsmerový ovládací prvok a zapínacie tlačidlo. Na konektivitu slúžia WiFi, Bluetooth a micro-USB rozhranie. Na rozdiel od Kindle táto čítačka obsahuje slot na Micro SD karty a hlavne dotykový displej s akcelerometrom. Cena v kníhkupectve Martinus je 239€.

Rýchlosť zariadenia

Po zapnutí zariadenia vás privíta úvodná obrazovka, ktorá zobrazuje aktuálne rozčítanú knihu, najnovšie knihy v knižnici a možnosť navštíviť obchod s knihami. Začal som teda čítaním kníh. Už pri kliknutí na aktuálne rozčítanú knihu ma zarazila veľmi nízka rýchlosť zariadenia. Od čítačky kníh s e-Ink (ePaper u Bokeen) síce nie je možné očakávať úplne plynulé reakcie, oproti Kindle je však rýchlosť tohto zariadenia naozaj nízka. Čakať 5 sekúnd na otvorenie knihy je naozaj veľa, rovnako ako 2 sekundy na otočenie strany, podobne je na tom aj pohyb v menu.

Čítanie kníh

Displej má ako som už spomínal 6" a je postavený na technológií ePaper. Oproti Kindle je tmavší a písmo na ňom je horšie čitateľné a menej ostré. Voľba bezpätkového písma nejako nefunguje, písmo je stále pätkové. Okrem veľkosti písma je možné pre text nastaviť jeho rozloženie, ktoré zahŕňa zarovnávanie do bloku, antialiasing, nočný mód (invertovanie písma a pozadia, mne to veľmi nevyhovovalo), nie je však možné nastaviť hustotu slov. Ak vám nevadí pomalé otáčanie strán tak je čítanie celkom pohodlné, aj keď displej je horší ako u Kindle. Akcelerometer odporúčam vypnúť hneď pri prvom spustení, je hrozne pomalý. Čítačku natočíte mierne do strany, vrátite do pôvodnej polohy a o približne 2-3 sekundy sa vám obraz preklopí na šírku a o ďalšie 2-3 sekundy naspäť na výšku.

Bookeen Cybook Orizon má síce identické rozmery ako Kindle 3, je však o niekoľko gramov ťažší a je to celkom cítiť. Čo mi však vadilo viac je, že telo je zhotovené z hladkého plastu s ostrými hranami a v ruke sa veľmi príjemne nedrží. Obracanie strán pomocou smerového tlačidla aj dotykového displeja je dosť nepohodlné.

Bookeen Cybook Orizon neobsahuje výkladový slovník ani možnosť nahrať prekladový slovník, ktorý vám pomohol s neznámymi slovíčkami. Označovanie textu a tvorba poznámok su tiež dosť nepohodlné a pomalé.

Nahrávanie kníh

Na to, aby ste mohli knihy v čítačke čítať, ich tam najprv musíte nejako dostať. Micro SD kartu som k dispozícií nemal, nahrávanie kníh na pamäťovú kartu a jej následné vloženie do čítačky však určite nie je štandardný postup bežného používateľa, slot na Micro SD karty sa mi pri čítačke zdal ako zbytočnosť, interná pamäť rádovo v gigabajtoch pri veľkostiach kníh v stovkách kilobajtov rozšírenie naozaj nepotrebuje.

Vyskúšal som teda prepojenie s PC pomocou micro-USB kábla, ktoré bežne s Kindle používam, pretože na správu knižnice používam aplikáciu Calibre. Po pripojení čítačky k Windows 7 x64 Pro systém našiel a nainštaloval ovládač, zariadenie s ním však nefungovalo a nedalo sa k nemu pristupovať, po odpojení a opätovnom zapojení čítačka rozpoznaná vôbec nebola, pomohlo až zapojenie do iného USB portu, potom čítačka bola rozpoznaná a bolo k nej možné pristupovať ako k usb mass storage zariadeniu, rozoznala ju aj aplikácia Calibre, ktorá do čítačky bez problémov odoslala zvolené knihy.

Na úvodnej stránke je dostupná možnosť BookStore, ktorá vedie do akéhosi francúzskeho obchodu, ktorý vás privíta prosbou o prihlásenie. Na rozdiel od Kindle si teda priamo z čítačky žiadnu knihu nekúpite. Nič ako zaslanie knihy na špeciálny email a jej skonvertovanie a doručenie do zariadenia ako u Kindle pri tejto čítačke nenájdete.

Konektivita

Z bezdrôtovej konektivity som vyskúšal pripojenie pomocou WiFi, o Bluetooth som v zariadení na rozdiel od webu nenašiel ani zmienku. Nebolo to úplne jednoduché, zadať kľúč k WiFi sieti pomocou pomalej dotykovej klávesnice si vyžadovalo veľmi veľkú dávku trpezlivosti. Po prvom pripojení si čítačka stiahla a nainštalovala update firmvéru, ktorý mierne zrýchlil jej reakcie a hlavne odstránil hrozné preklepy v slovenskom rozhraní. Použitie internetového prehliadača je však doslova utrpenie. Kliknutie do panela s adresou z úvodnej stránky (Google) vôbec nefunguje, musíte si nechať niečo vyhľadať a až tak možete zadať vlastnú URL. Trafiť sa však do poľa pre vyhľadávanie alebo do panela s adresou však chce pevné nervy, na prvý pokus to naozaj nezvládnete. Následné zadanie adresy pomocou virtuálnej klávesnice je rovnako pomalé ako zadávanie kľúča k WiFi sieti, pri adrese dlhšej ako pár znakov sa naštvete a radšej zapnete počítač. Čítačky kníh síce na prezeranie internetu neslúžia, na tejto to však radšej vôbec neskúšajte, vedie to len k frustrácii.

Rozhranie

To, že rozhranie čítačky je pomalé som uz spomínal. Okrem rýchlosti mi však vadí jeho nedotiahnutosť, alebo skôr nízka intuitívnosť. Veľmi mi chýbali hardvérové tlačidlá Home a Back z Kindle. Návrat späť alebo na úvodnú obrazovku je v Bookeen Cybook Orizon možný len vyvolaním kontextového menu a viacnasobním klikaním. Posun medzi položkami v menu je veľmi pomalý, pri klikaní jemný dotyk displeja nevyvolá žiadnu akciu a silneší kľudne aj 3 kliknutia po sebe, odhad sily je veľmi náročný.

Po pár minútach nečinnosti sa zariadenie rovnako ako Kindle prepne do úsporného režimu, na displeji zobrazuje obrázok a po stlačení zapínacieho tlačidla sa skoro ihneď objaví rozčítaná kniha. Po približne dni nečinnosti sa vška zariadenie vypne úplne. Jeho zapnutie trvá vyše 10 sekúnd a nezobrazí sa vám rozčítaná kniha, ale úvodna obrazovka

Záver

Čítačku Bookeen Cybook Orizon vám veľmi odporučiť nemôžem, podľa mňa dotykový displej za príplatok okolo 100€ naozaj nestojí, najmä ak vezmeme do úvahy horšiu kvalitu displeja, pomalé rozhranie a subjektívne menej pohodlné čítanie kníh. Ak si plánujete kúpiť čítačku kníh, kúpte si radšej Amazon Kindle 3.