Prečo by ste mali zrušiť svoj Facebook účet

Facebook je trend súčasnej doby, používa ho každý a kto na ňom nemá konto, ten je asociál. To je názor ľudí, ktorí Facebook používajú a nevedia nič o jeho manipulácií s osobnými údajmi a sukromím. Ako to naozaj je ?

Ak sa zaregistrujete na Facebooku, súhlasíte s podmienkami používania. Súhlasíte s tým, že všetko, čo na Facebooku vytvoríte, všetky statusy, fotky videá, všetko je majetkom Facebooku, dokonca ak nebudete svoj profil aktualizovať, môžu vám zrušiť konto.

Poviete si, že vám nevadí,že vaše dáta vlastní Facebook, veď ak používate ICQ tak všetky vaše súkromné konverzácie vlastní firma AOL. K tomu všetkému ste dali súhlas (alebo skôr ste si podmienky nikdy neprečítali) s tým, že snáď vaše dáta nebude nijako zneužité. Snáď. U Facebooku by som si taký istý nebol, jeho zakladateľ má za sebou viacero obvinení, že na základe údajov z profilov hádal heslá k mailovým schránkam prevažne konkurencie a so získanými údajmi sa snažil daný subjekt zdiskreditovať. Nikdy mu to samozrejme nebolo dokázané, ale vieme, že peniaze a mimosúdne vyrovnania dokážu veľa.

K vašim dátam však nemá prístup len Facebook, ale aj stovky aplikácií, ktoré sa na Facebooku nachádzajú. Takejto aplikácií ani nemusíte povoliť prístup na to, aby všetky vaše údaje získala, stačí, aby to urobil nejaký váš priateľ a aplikácia získa automaticky všetky dáta aj o vás (viac v článku Ľahostajný prístup Facebooku k osobným údajom z februára 2009). Ak svoje dáta z Facebooku zmažete, aplikácie si ich nechávajú.

Myslíte si, že si dávate na svoje dáta pozor a zdieľate ich len s priateľmi. Ste si tým naozaj istý ? Facebook nedávno menil politiku a všetky súkromné dáta sa zrazu stali verejnými. Používateľov sa nikto nič nepýtal, neboli o tom ani poriadne informovaní (Prehľad vývoja politiky Facebooku nájdete v článku EFF). Chodia vám z Facebooku emaily ? Tak si z nich prečítajte IP adresy svojich priateľov, prípadne skúste aj nejaké to geolokačné api a hneď viete, kde sa priateľ v danom čase nachádzal (viac o IP adresách v mailoch na Synopsi).

Došli ste k záveru, že vám je teda jedno, kto vaše statusy a fotky vidí ? Nemalo by. Právo na súkromie je jedno zo základných práv. Ak vám nemôžu ani vládne orgány odpočúvať telefón bez súdneho príkazu, prečo by mal všetky vaše informácie zaznamenávať a hlavne zverejňovať Facebook ? A robí to naozaj rád, veď zrušenie konta nie je vôbec jednoduché, musíte sa k nemu dopátrať cez Help, voľba deaktivácie konta v nastaveniach nespôsobí skoro vôbec nič, vaše dáta sa nezmažú.

Okrem toho Facebook nie je jediná sociálna sieť a neponúka nič extra. Samotný Facebook vlastne ponúka len statusy a fotky, zvyšok sú stupídne hry ako Mafia Wars alebo Farmville, ktorých nájdete na webe stovky. Ak vás baví písať statusy, je tu Twitter, ak chcete zdieľať a komentovať fotky, je tu Picasa alebo Flickr, na linky Digg. Nepoužiteľný Facebook chat snáď chýbať nikomu nebude, ale ak náhodou, je tu Skype alebo Google Talk. Spomínané služby nie sú prepojené, to je však veľká výhoda. Nad vaším dátami aspoň nemá moc len jedna firma, ktorá si s nimi urobí, čo sa jej zachce.

Naozaj sa vám na Facebooku tak veľmi páči, že ste ochotný obetovať svoje súkromie ?

Komentáre

  • Martin
    11.5.2010 - 09:40:57

    Kludne nech mi vidia co pisem, kde som a co robim. Myslim ze dnes je to jedno kedze zijeme aj tak pod neustalim drobnohladom. FB je podla mna velka RSS citacka s vzdy aktualnym obsahom, a preto sa mi zda odveci rusit profil… to je pre paranoikov

  • Malis
    11.5.2010 - 11:30:40

    Ono je to hezké, ale když jsou na FB všichni, není tak nějak reálně možné tam nebýt taky. Taky z FB nijak neslintám, ale jeho úspěch bohužel nejde ignorovat… Viz: http://www.ma­lenek.cz/…vim-ze-musim

  • meca
    11.5.2010 - 13:07:18

    Ajejej.

    Nechápu, jak souvisí „Došli ste k záveru, že vám je teda jedno, kto vaše statusy a fotky vidí ? Nemalo by.“ s větou „Právo na súkromie je jedno zo základných práv.“ Pokud mě je to jedno, zbavuju se svého soukromí, a to mi právě nevadí – právo neprávo.

    A hlavně: Facebook neposkytuje „jen statusy a fotky“, ale především události a ještě především lidi. K čemu mi je twitter, když ho nikdo z mých REÁLNÝCH přátel nepoužívá?

    Tydlety paranoidní články proti facebooku jako neústupnému zlu, které ti leze do koupelny, začínají být klišééé..

  • Vojta
    11.5.2010 - 14:33:00

    Je to tady sice zmíněno jen okrajově, ale AOL už není vlastník ICQ. Jinak souhlasím s komentářem od mecy. Není potřeba se hned na facebooku mazat, stačí u něj trochu přemýšlet.

  • Postreh
    23.5.2010 - 10:46:36

    Preco mas pod clankom tlacidlo na F-connect? :]

  • miguel
    13.6.2010 - 01:51:08

    Ja som pred par dnami zrušil facebook, zabezpecenie sukromia nieje az taky problem ako sa na prvy pohlad zda. Skryt pred ostatnymi možem takmer všetko ale jednu vec nie! Pre mna je aj sukromie to: ci niekto vidi moj zoznam kontaktov , bohuzial tento zoznam pred verejnostou schovat nemozem a povazujem to za velky nedostatok.In­ternetove Socialne siete celkovo zavanaju degeneraciou civilizacie. Stracame pojem o realite, a hlavne fyzicky kontakt z druhymi osobami, Zacneme pocitovat odpor a uzkost z verbalnej komunikaci a budeme nachdzat uspokojenie iba v tej digitalnej. Vyjadrovanie citov pomocov roznych variaci smilov, podla mna ochudobnuje empaticku virovnanost jedinca, Už dnes o sexe viacej diskutujeme ako by sme sa mali realne stretnut s niejakou babenkou a dobre ju pomilovali, no na druhej strane nemame problem na FB zverejnovat svoje sexulane tuzby , čo z toho ze napisem ze milujem polohu 69, a sex od zadu ked sa jeden druhemu neviem ani pozriet do oči a povedat nadhernu kombinaciu dvoch slov milujem ta.. Momentalne nadavame na konzumnu spolocnost ale o par rokov to budu nostalgicke spomienky na stare krasne časi kedy sme s prijatelmi travili volne chvile nakupovanim v obchodnich centrach. Ani nechcem vraviet o tom ako bude jednoduche ovladat a kontrolovat jednotlivca vladnucimi elitami, Ked budeme cele dni sediet za svojim pocitacikmi v malych kuticiach. Ako take prasce v chlievoch odelene stenami, chrochakat a žrat nad klavesnicou plnou omrviniek a zaschnutych spagiet. O realnom počinani suseda nebudeme mat ani paru, tak povediac bude nam to lautrfuk. Podozrive budu len spamy o jeho vykapatom FB akvariu , a povecme si na rovinu jeden kontakt v zozname chybať predsa nebude. FB je podla mna dalšim kročikom (ak nie Amstrongovim kročiskom) aby sme sa takemuto štilu života a digitalpolitickemu systemu približili a stali sa z nas mechanicke monštra bez schopnosti citoveho prejavu

  • Matej
    22.11.2010 - 14:06:43

    Takze, autor ma pravdu a plne s nim suhlasim.

    Problemom je, ze nejakou zaujimavou zhodou okolnosti FB vymietom mozgy mnohym ludom a zahmlil im vnimanie, dalsia vec je samotny postoj spocivajuci v lahostajnosti k anonimite a ochrane vlastneho sukromia. Problemom je aj fakt ze velke mnozstvo mladych ludi vo svojom zamestnani, ak uz pracuju, nie je dostatocne vytazenycha a zabija cas na najuzasnejsej stranke na svete „FB“ – inak jej ozajstne meno je „fuck brain“. To posledne co vo svojom zivote potrebujem je davat panovi Zuckergergovi moje peniaze /pre nevedomich tlkov vysvetlim, FB zije z odpredaja osobnych info scvojich uzivatelov na ucely cielenia reklamy, statistik, sledovania tzv. background check … atd./ on mne tiez nikdy nic nedal tak, co. Smutne je ze velke mnozstvo naroda akou si zahadou straca IQ a sudnosti akonahle sa zacne rozpravat nieco co je negativne voci FB, zrazu su ty, ktory serviruju trosku ine informacie ako je mainstream: kaciri, defraudanti, paranoici… Ja by som navrhoval jednu zakladnu vec: GROW THE FUCK UP. Zivot je o niecom inom ako je FB. KEd to nevies teraz skor ci neskor na to prides, ale uz bude neskoro, pretoze ista firma ktorej si tak radostne vsetko vyrozpraval online o tebe tie informacie uz ma a ty s tym nic nebudes moct urobyt, a to nie su veci ze jeden rok to bude mozno desat mozno dvadsat rokov tvojho zivota, raz mozno budes uspesny a tvoja cela kariera stroskota na tomto fakte… ale uz bude neskoro, ludia su svine a ty, s ktorimi si kamos dnes o par kokov nebudes, prachy a zeny robia svoje.. SALAM. samozrejme toto je cista paranoja.

    P.S. aj ja by som chcel aby moja/tvoja firma mala take mnozstvo reklamy vsade kde pridem/s a uplne zadarmo, pretoze FB nikdy nedala do reklamy svojej znacky ani korunu…

    len tak dalej

  • roman
    15.1.2011 - 01:06:28

    Dnes som rusil konto na facebooku, musel som navid najst cez google kde som nasiel aj tento clanok musim podotknut ze som ho zrusil prave z dovodov v clanku spominanych, plus dalsi dovod neviem reco by som mal prispievat mojou pracou na vytvarani hodnoty facebooku, radsej ten cas idem venovat budovaniu svojej domeny. kaslat na cross linking, sustredte sa na tvorbu kvalitneho obsahu a google si vas najde.

  • Michal
    24.1.2011 - 17:10:35

    Fajn clanok, presne pre tieto dovody som aj ja zrusil svoje konto an facebooku. Tu davam linku na postup, ako vymazat a nie len deaktivovat svoje konto an facebooku:

    http://honsch­.wordpress.com/…24/fa­cebook/

  • Geffi
    11.2.2011 - 19:22:53

    blbí článok.

    Jediné zlo čo facebook predstavuje je, že drží 12–16 ročných celé dni doma za PC, miesto toho, aby zašli von zašportovať či len tak sa prejsť.

    Fotky a statusy, dávam vždy s rozumom, tam nieje informácia, kt. sa dá zneužiť

  • janci
    23.2.2011 - 11:13:49

    kto chce kam pomozme mu tam sa vravi, a facebook je len nastroj. aj lopata je len nastroj. ked niekto nevie pouzivat lopatu je to vina lopaty? asi nie. preco potom hadzat vinu na FB. nikto vas nenuti na FB pisat statusy, uploadovat fotky alebo hocico ine. to ze su ludia taky hlupy necitaju nevidia nechcu vidiet zato si mozu sami. ja som za celu svoju FB karieru nezverejnil ani jedinu fotku jediny status. to ze vsetko co sa na vasom FB udeje je majetkom facebooku je bohuzial tvrda realita avsak to je ako mat prasiatko. ked donho budete hadzat mince tak tam proste tie mince budu. ked ich tam nebudete hadzat tak tam nebudu. skor pan Kulman nespomenul veci ktore sa nedaju zmenit resp ovplivnit. napriklad take oznacenie osoby na fotke. niekto vas oznaci na fotke bez vasho vedomia. vy sa to sice dodatocne dozviete a mozte odobrat oznacenie. no tie 0a1 o oznaceni fotky tam podlamna niekde ulozene zostanu

  • Laco
    22.3.2011 - 11:31:05

    Dobrý článok, ja už som svoj FB účet dávno zrušil, bola to zbytočná strata času, je mi až zle z toho, ako sú z neho najmä tínedžeri v absolútnej eufórii a nevedia sa už baviť pomaly o ničom inom, len aké blbé hry tam hrajú, aké aplikácie použili, aké odkazy tam pridávajú, kto má viac priateľov apod. Samé hlúpe statusy a nemožné narcistické pózy na fotkách. Digitálna doba plná chladu a virtuálnej zábavy unudených životov. Degradácia normálnej komunikácie. Kto použije viac X,W a iných suplujúcich písmen vo svojich vetách a samozrejme slangu ako LOL alebo FAKE, ten je in. Vôbec nevadí, že gramatika je na mizernej úrovni. Kde miznú deti a mládež z ulíc a ihrísk. Do svojich izieb, aby mohli „byť“ so svojimi priateľmi. Absolútny paradox. Náhrada života bez zdravej logiky. FACEBOOK sa chvíľu objavil aj v mojom živote, ale veľmi rýchlo som zistil, že ho absolútne nepotrebujem… A nie som paranoik!!!

  • Jano Komár
    25.8.2011 - 06:44:39

    Igor. Prepáč mi že si neprečítam tvoj článok, určite je plný pravdy, len som chcel vedieť ako sa ruší učet a nahodou som sem klikol, ale robíš užitočnú vec a za to ti ďakujem. Videl som ten film a nemam slov na toho chlapa. Oklamal najlepsieho kamarata,spravil stranku ktorá nas obrala o 50 miliard dolarov a co je najhorsie o nas cas. Radsej sediet doma pri facebooku ako ist von a zdokonalovať svoje telo a ducha.. 6 miliard ludi ho može zbožnovať a par ich ľutovať za to čo im spravil.. Pekny dnik vam

  • Martin
    8.10.2011 - 18:37:19

    Pekný článok ;) Dnešný mladý ludia hovoria že bez fb sa nedá žiť. Argumentujú to tým že by sa nemali ako informovať o akciách,že skype alebo icq nemá každý, že by ich to vyšlo draho keby mali každému volať o akcii, atď… Ja nemám fb účet( teda mám -celý zálohovaný na nejakom servri u zuckerbergra :)) a vôbec mi nechýba, nemám žiadny problém o informovanosti, s kamarátmi sa dohovorim bezproblémov, a poviem vám že sa mi žije bez fb ovela lepšie-jednak omne nežiaduci ludia nič nevedia, a jednak sa mi páči že všetko je hned osobnejšie- či už je to dohadovanie sa von, na akcie, bezduché konverzovanie alebo riešenie problémov, už to nejde cez fb ani žiadny iný program na pc…

  • Martin
    7.11.2011 - 14:13:49

    Mne sa tam páči…..Ak je Zuckerberg za niečo zodpovedný,je to len fakt,že sa chváli cudzím perím…Dvojica bratov chcela vymyslieť sociálnu sieť na podobnom princípe,no on ich predbehol…Obrátili sa na súd za porušovanie autorských práv,ale on ich včas vyplatil… Je záležitosťou užívateľov ako často mienia Facebook navštevovať a ako si na ňom budú chrániť svoje súkromie…..Nikto vás nenúti mať na ňom konto,ale je množstvo ľudí,ktorí sú radi,že sú na ňom zaregistrovaní a ani vy ich nesmiete nútiť k zrušeniu konta…..Takmer celý minulý týždeň som na ňom nebol,takže s ním nemám najmenší problém…V januári som si konto zrušil na 24 hodín,ale v tej chvíli som mal horúcu hlavu…Tak nerobte z Facebooku monštrum…

  • Blbouni
    9.11.2011 - 22:27:11

    Kazdy je strojcom svojho stastia. Preco obvinujete niekoho co nieco vytvoril s toho ze iny blb co to nevedel pouzivat si stym ublizil??? To je jak ked americanka obvinila vyrobcu mikrovlniek ze nenapisal do navodu: nesusit macky v mikrovlnke :) Co ste ludia nesvojpravny ???

  • vendo
    17.11.2011 - 01:45:33

    Vraciam sa k archívnemu článku o win rgistry. Na windowse mi lezie na nervy to, že po zadaní ctrl+F sa musím ešte ďalej preklikávať (mám win XP). Neexistuje možnosť nejakej úpravy, veď ešte nikdy som nehľadal inú položku než „Všechny soubory a složky“? Alebo… ak už filter, potom chcem filter ktorý mi umožní hľadať IBA adresáre… alebo filter s možnosťou viacerých prípon… dá sa to napísať ako nejaký binary súbor priamo do registrov? a keď už sme pri tom nudnom ľavom paneli… bledomodrá je zúfalá, dá sa nahradiť inou, alebo pattern vzorkou?

    Vďaka za odpovede, ak na ne budete mať čas…

  • vlada
    4.2.2012 - 20:01:16

    a ked si chcem zrusit fb komplet ze tam uz nebudem chodit ako sa to robi pomoze my nikto prosim :/ dakujem pekne ?

  • Lucia
    18.8.2014 - 08:07:36

    Páči sa mi tento článok a vážne uvažujem nad tým, že celý FB zruším, viem si chrániť svoje súkromie a viem čo si tam môžem dať a čo nie aby nikto nezneužil moje informácie. Aspoň čo sa týka ľudí, ktorí sa nudia, nevedia čo so sebou a snoria po FB. Ja mám skôr problém s tým, že nejaký debilko ma otravuje už pekne dlho a nemôžem sa ho zbaviť. Obťažuje ma, tým čo mi píše, nahlasujem ho, blokujem ho, ale FB s tým nič nerobí, a on si spokojne vytvára ďalší a ďalší profil len aby mohol otravovať mňa a ešte iných ľudí. Poviem Vám, lezie mi to na nervy a vážne neviem čo iné robiť ako to, že zruším svoj profil.

  • Peter
    1.7.2014 - 20:18:33

    Ja som si vytvoril uz niekolko profilov, dovody zrusenia zakazdym bolo. Plytvanie casu, ale niekedy som mal sa proste musel opatovne zaregistrovat, nikto nebol ochotni ma informovat o dolezityvh informaciach, ci uz z kruzkov, vysokoskolskych veci, kruzkovic, rocnikovic a inych aktivit ktore organizuje parlament studentsky nasej vysokej skoly. Ina propagacia ako na facebook neexistovala. Je mi z toho velmi zle, lebo ked sa o nicom nedozviem tak mi je smutno, ze som nasiel len taketo priatelstva. Chcem z toho von definitivne ale skolske veci potrebujem, inak by som sa k nim asi ani nedostal.. poznate starsie zadania skusok, zapoctov.. diskusie spoluziakov , ci fotky ktore spoluziaci zdielaju z akcii.. a taktiez reunion party zo strednej, ci zakladnej a roznych ciest zo zahranicia, kde som spoznal dalsie kontakty do buducnosti. Kontakty treba dlhodobo budovat a so zahranicnymi sa to da len velmi tazko. Uz teraz som stratil nejake zahranicne kontakty.

Autor

Igor Kulman

Autor je absolventom softvérového inžinierstva na Univerzite Karlovej v Prahe, dlhoročný .NET a C# vývojár aktuálne objavujúci iOS a Swift, občas publikuje a prednáša.

Blog o programovaní

Hľadáte môj anglický blog o programovaní? Nájdete ho na adrese blog.kulman.sk.