Igor Kulman

Ako na prechodný pobyt v ČR

· Igor Kulman

Posledná aktualizácia: 29.8.2021

Aj keď som v Prahe s väčšími či menšími prestávkami už od roku 2005, potvrdenie o prechodnom pobyte som nikdy na nič nepotreboval. Potreba prechodného pobytu sa objavila až pri vybavovaní českej živnosti.

Potvrdenie o prechodnom pobyte je možné získať na Ministerstve vnútra, odbore azylovej a migračnej politiky, konkrétné pracovisko je závislé od vašej adresy. V Prahe sú aktuálne už iba tri pracoviská.

Objednanie

Pred návštevou pobočky odporúčam objednať sa. Systém objednávania a vybavovania bol na pobočke totiž veľmi chaotický. Neobjednaní klienti si ráno vystoja frontu a zoberú poradové číslo. Objednaní klienti sa po príchode musia nahlásiť pri okienku, ak tam práve nie je iný klient a neignorujú vás. Samozrejmosťou je oznam, že časy objednania sú len orientačné. Ja som sa objednal na piatok ráno na 8:00 takže som tam bol prvý a jedna úradníčka si ma všimla pri príchode a hneď ma zavolala. Mal som celkom šťastie..

Objednanie je aktuálne môžné online na https://frs.gov.cz/ po registrácii. Výhodou je, že vám systém podľa adresy automaticky povie, na aké pracovisko patríte a objednávate sa priamo tam. Ak si však rezervujete termín a nedostavíte sa, systém vám zablokuje možnosť rezervácie na určitý čas.

Výsledkom rezervácie na konkrétny termín je email s PIN kódom. Ten po príchode na pracovisko zadáte do prístoja na výdaj poradových čísel, namiesto klasického poradového čísla na dlhé hodiny čakania tak dostanene poradové číslo približne na váš objednaný čas. Neoplatí sa však prísť veľmi v predstihu, skôr ako na objednaný čas na vás rada nepríde.

Potrebné dokumenty

K potvrdeniu o prechodnom pobyte som potreboval

  • fotografiu pasového formátu
  • doklad o zabezpečení ubytovania
  • pracovnú zmluvu (pretože ako účel pobytu som mal zamestnanie)

Potvrdenie nedostanete ihneď, pár dní po trvá. Ja som bol následne objednaný na utorok o 12:30. Keď som prišiel na pobočku, čakáreň bola plná ľudí, fungovalo len jedno okienko kde bol práve klient a nikto si ma nevšímal, nemal som sa komu nahlásiť. Po chvíli prechádzala okolo úradníčka z piatku a pamätala si ma, tak ma hneď vzala. Opäť trochu šťastia, inak som tam mohol čakať dosť dlho.

Potvrdenie aktuálne získate na počkanie, platí to aj pre vystavenie nového potvrdenia pri zmene údajov.

Povinnosť nahásiť zmeny

Po získaní potvrdenia máte povinnosť hlásiť

  • zmenu bydliska
  • rodinného stavu
  • zamestnávateľa (ak je účelom zamestnanie)
  • dokladu (OP / pas), na ktorý je potvrdenie naviazané

Keď som si založil živnosť, bol som nahlásiť zmenu zamestnávateľa. Bolo mi povedané, že prechod zo zamestnanca na živnosť je zmena účelu pobytu a musím podať novú žiadosť, celý proces zopakovať. K novej žiadosti je potrebná znovu nájomná zmluva a fotografia, ktoré som pri sebe samozrejme nemal. Musel som teda prísť na ďalší deň znovu. Nechápem hlavne, na čo je úradu znovu moja fotografia a na čo si musia znovu kopírovať moju nájomnú zmluvu, ak to už všetko majú z predchádzajúcej žiadosti.

Prišiel som teda znovu a úradníčka mi poradila, nech si ako účel pobytu zvolím “ostatní” a nezáleží, či som zamestnanec, alebo živnostník, nebudem už musieť takéto zmeny hlásiť. Stačí k tomu nájomná zmluva a doklad o zdravotnom poistení, teda kartička poistenca. Ak by mi to poradila úradníčka už pri prvej návšteve, stačili by mi 2 návštevy úradu namiesto 5 (kedže som si ešte následne musel ísť vyzdvihnúť nový preukaz).

Účel pobytu sa už pri prechodnom pobyte neudáva, takže napríklad pri prechode zo zamestnanca na živnosť nie je nutná nova návšteva a nové potvrdenie.

Nové povtrdenia však majú obmedzenú platnosť, po jej vypršaní musíte ísť po nové povtrdenie.

Pokuty

Všetlky zmeny je potrebné nahlásiť v určitých termínoch, napríklad na nahlásenie nového dokladu máte 15 pracovných dní. Nikde som však nenašiel definované presné pokuty alebo sankcie, ak tak neurobíte.

Poslednú zmenu som kvoli covid-19 nahlasoval skoro po roku a žiadne pokutu som neplatil.