Prečo by som sa na MFF UK v Prahe už nikdy neprihlásil
Kategória: Názory, publikované: 26.04.2010, autor: Igor Kulman
Prednedávnom som dostal email od jedného čitateľa, ktorý sa rozhoduje, či ísť na
Hovorí sa, že šikovný matfyzák urobí matfyz za 6 rokov, ten menej šikovný sa zdrží už na bakalárovi.
Matfyz je náročná škola, podľa mňa až príliš, aj keď postupne poľavujú, prváci tento rok to majú určite jednoduchšie ako sme to mali my. Ak sa prihlásite na matfyz, budete všetkým svojim známym závidieť rôzne voľné dni, dlhšie skúškové, kratšie semestre (oproti priemernej slovenskej škole tak o mesiac dlhší rok a o pár týždňov kratšie skúškové) alebo počet "normálnych" ľudí, ktorí nemajú bradu, okuliare, ľadvinku a sivý sveter a sú schopní rozprávať aj o netechnických veciach. Zvyknite si, že skúšky nebudete robiť na prvý pokus a že na Vianoce neprídete domov s tým, že už máte polovicu vecí hotových, lebo na matfyze začínajú skúšky až 2 týždne po novom roku. Zdajú sa vám trápne veci ako niekde zavádzané rozlúčky s piatakmi, keď ľudia, čo sú na matfyze piaty rok sú v 3 rôznych ročníkoch a aj keby boli v poslednom, neznamená to, že skončia. Všetci ostatní prekrútia očami, keď poviete, že ste z matfyzu.
Matfyz produkuje v praxi úplne nepoužiteľných teoretikov.
Samozrejme, poviete si, keď tú školu predsa len niekedy skončím (tak pre zaujímavosť, úspešnosť na januárových bakalárskych štátniciach bola len 37% a to tam boli ľudia aj na posledných pokusoch, nie je to taká formalita ako inde) na niečo mi to bude. To sa dosť mýlite, nebude vám to na nič. Vaše šance na uplatnenie na pracovnom trhu vám to nezvýši, na matfyze sa naučíte hlavne teoretické a prakticky nepoužiteľné veci. V horšom prípade sa nakazíte ideológiou Linuxu a nenávisťou k Microsoftu a veľkým firmám a ich produktom, ktoré sa využívajú v každej firme a v ozajstnom svete potom už vážne nemáte šancu. Pri hľadaní práce nikoho nezaujíma, na akej škole ste študovali alebo študujete, ide o to, čo viete a nemyslí sa tým schopnosť riešiť lineárnej diferenciálne rovnice alebo vedieť priemerné a očakávane asymptotické zložitosti vyhľadávania v binomickej halde. Predpoklady máte tak akurát na programátora, lebo aspoň programovať vás celkom slušne naučia. Neviete však nič o ekonómií, riadení ľudských zdrojov, podnikaní.
Prečo nemajú matfyzáci jarné prázdniny ? Pretože by si cez nich urobili VŠE.
Študovať informatiku na VŠE je zase opačný extrém, tam razia prístup, že nech sa zamestnáte kdekoľvek, nikdy nebudete vymýšľať nič nové ale upravovať už existujúce veci. Tak ako zápočet z Javy nemusíte vymýšľať nič zložité ako na matfyze aby vám uznali, že to spĺňa požadovanú náročnosť, dostanete kalkulačku, ktorá má implementované sčítanie a máte dorobiť násobenie a umocnenie, z pohľadu matfyzáka triviálna práca na pár minút a pod úroveň. Po skončení VŠE však môžete mať rovnaké uplatnenie ako po skončení s matfyzu, s tým rozdielom, že máte za sebou 5 bezstarostných rokov a nie aspoň 5 zabitých.
Stále máte záujem o matfyz ? Nechcete skúsiť radšej novootvorenú FIT ČVUT v Prahe ?
Ako na Facebook Like tlačidlo na vlastnom webe
Možno ste si všimli, že na viacerých weboch sa v poslednom čase začalo objavovať tzv. Facebook Like tlačidlo. Ide o... čítať ďalej
Ako na prihlasovanie cez Facebook Connect na vlastnom webe
Prihlasovanie sa do diskusie pomocou služby Facebook Connect je už rovnako rozšírené, ako Facebook Like tlačidlo .... čítať ďalej
Komentáre
Jakub Vrána (27.04.10 - 14:29:33)
S Matfyzem mám přesně opačné zkušenosti. Většina předmětů byla velmi zajímavá a dodnes z nich těžím (např. Logika, Datové struktury, Složitost algoritmů). Několik z nich bylo i ryze prakticky zaměřených, ale je pravda, že praxi jsem získával i mimo školu (což je podle mě v pořádku). Uplatnění při škole i po škole vynikající.
Co se zkoušek týče, tak až na pár jsem je vyřídil už na prvním termínu, spoustu zkoušek jsem dělal třeba i před těmi Vánoci v předtermínu. Mám za to, že semestr trvá na všech školách 13 týdnů, jen je různě posunutý.
Popisovaný rozdíl mezi VŠE a Matfyzem přesně odpovídá získanému titulu. Magistr by měl vědu vytvářet, inženýr aplikovat. Tomu opravdu odpovídá i charakter řešených problémů.
Souhlasím, že to není škola pro každého a že třeba ekonomii a marketing je vhodné nastudovat jinde, ale aspoň pro mě to byla zdaleka nejlepší volba.
Igor Kulman (27.04.10 - 14:41:11)
Za 5 rokov som nebol na predtermíne pred Vianocami ani raz, pretožežiadny takýto som nemal k dispozícií. Možno len moja smola navyučujúcich, ale je to moja skúsenosť. Sú viaceré školy, kde semestertrvá 11 alebo 12 týždňov, pri 11 to vychádza ten mesiac na rok.
Jasné, že ekonómia a marketing sa študujú inde, ale nejaký úvod bypodľa mňa naozaj nezaškodil, trochu priblížiť ľudom skutočný svet, veď Vývojář si jen s programováním nevystačí
Stanley (28.04.10 - 00:40:06)
S posledným odstavcom nesúhlasím. Pre ujasnenie, spomínaš prvú prácu, ktorá sa odozdáva po 5 týždňov štúdia. Samotný „zápočet“ sa skladá z viacerých časti. Možno sú tieto zadania z Javy na VŠE jednoduchšie, vždy ale závisí na študentovi samotnom. Ak sa chce niečo naučiť tak to aj tak musí zvládnuť sám a škola mu poskytne základ od ktorého sa može odraziť.
Igor Kulman (28.04.10 - 00:42:59)
No tú textovú adventúru, ktorú robíte potom tiež pokladám za triviálne zadanie, v porovnaní s tým, čo dostávajú naši prváci.
Karel (28.04.10 - 17:32:40)
Tak určitě je to jednoduší (programování), ale jak psal Stanley, pokud se chceš něco naučit, tak se naučíš. VŠE neprodukuje programátory, ale schopné lidi, kteří se vyznají vyznají v IT a hlavně v businessu. Matfyzák ti nakóduje operační systém za odpoledne, ale už ho neprodá. Člověk z VŠE si zaplatí matfyzáka, prodá OS a vydělají na tom oba. Tak to je.
Stanislav Basovník (17.05.10 - 22:10:01)
Taky letos dokoncuju matfyz jako autor a s jeho nazory v clanku souhlasim.
Ja bych vsak mozne zajemce o skolu tolik neodrazoval. Vsem prvaku bych doporucil po 1. semestru na MFF si najit praci a ucit se programovat hlavne mimo skolu od profesionalu. Ze skoly si pak odnest dobry teoreticky zaklad a to, co cloveka bavi nejvic. Takovy absolvent elitni skoly s petiletou praxi je pak ultimatni kombo. Nekdo by mohl tvrdit, ze to nejde oboji stihnout, ale IMHO je to nejefektivnejsi vyuziti casu.
Karol Plz (27.11.10 - 15:04:16)
nie som matfyzak. niekolko ix poznam. 6 rokov som zdielal spolocne byvanie. a nesuhlasim (takmer s kazdou vetou, okrem vyjadreni vasho uplatnenia…to posudit nemozem…no rad by som pocul o vys.skole, kt. dokaze praktic. zrucnych ludi vychovat). ad. „Ak sa prihlásite na matfyz, budete všetkým svojim známym závidieť rôzne voľné dni, dlhšie skúškové,“ … matfyzakom zavidim hromadu volneho casu, nanajvys 2–3× tyzdenne skola (casto bez povinnej pritomnosti), zaciatok vyuky najskor o 9-tej hod. minimum ucenia a uloh mimo skuskoveho. az na jednotlivcov vsetci pracuju…odkial zrazu maju tolko casu zvladat oboje? porovnaj to s prirodovedou ci medicinou (denne, nastup 7–8 hodina, 5–6 hodin v skole, trvala praca je snom)
ad: „kratšie semestre (oproti priemernej slovenskej škole tak o mesiac dlhší rok a o pár týždňov kratšie skúškové)“ …na SK zacina semester casto prvy a druhy sept. tyzden, Vam na prelome sept/okt.
ad. „Zvyknite si, že skúšky nebudete robiť na prvý pokus …“ jj. vsetky ostatne skoly rozdavaju skusky za dochadzku.
ad.„…a že na Vianoce neprídete domov s tým, že už máte polovicu vecí hotových, lebo na matfyze začínajú skúšky až 2 týždne po novom roku“ … pokial viem cele UK to ma takto, vid dlzku semestru na inych fakultach (15)…neplac… su horsie.
ad: „na matfyze piaty rok sú v 3 rôznych ročníkoch“ …matfyzak musi mat talent, naucit sa to mechanicky neda. talent vsak nepokryje vsetko, doporucenie menej v hospodach a viac pri knihe.
…takto by som mohol pokracovat. Studujes zadarmo v cudzom state, vaz si to…ak je tokto na matfyze UK na **** ako vykreslujes, studuj v blave.
Igor Kulman (27.11.10 - 17:11:47)
Usudzujem, že máš skúsenosti s „matyzákmi“ z Ba, teda tvoj komentár je absolútne irelevantný, keďže o MFF UK (ten skutočný matfyz v Prahe) nevieš nič. Ale aj tak sa vyjadrím.
Štúdium nie je o tom tvrdnúť celé dni v škole a učiť sa množstvo dát naspamäť, na takého medika vôbec nepotrebuješ inteligenciu, len vôľu, ísť na skúšku s tým, že vieš dopredu otázky a k nim aj odpovede, ved to je ako na strednej škole. Na matfyze sú aspoň inteligentní ľudia.
Áno, študujem zadarmo v CZ, rovnako ako v SK, na to je medzinárodná dohoda. Do Ba by som študovať nikdy nešiel, mám na viac.
Matej Briskar (07.01.11 - 23:57:05)
Takze aby som sa predstavil, som student FI MU.
Co sa tyka dlzky semestra, tento semester sme mali najprv vyhlasenu dlzku 14 tyzdnov, avsak priblizne v polke nam ju skratil dekan len na 13. U vas semester zacina o tyzden neskor ako u nas(aspon pred rokom tomu tak bolo), takze to mozno vysvetluje, ze skusky nestihas pred vianocami ).
Co sa tyka obtiaznosti MFF, minimalne titul potom garantuje, ze absolvent je schopny logicky uvazovat na dobrej urovni + ja vzdy vravim, ze matematika je pre programatora ako zlato. U nas na FI MU je to kusok komplikovanejsie, nakolko niektore predmety co mate v sylaboch na MFF sa prevazne vyucuju aj u nas, avsak nie su pre kazdeho povinne, takze zalezi od samotneho studenta, ci si trufne a zapise si tazke (resp. studuje obor matem. informatika), alebo nie. Povacsinou vsak tie tahsie su zapisovane len hrstkou studentov. Kedze je na nasej fakulte viac informatikov ako u vas, oplati sa u nas vyhlasovat predmety cisto pre zaujem, co je naozaj velka vyhoda, nakolko je siroky vyber a kazdy si v nom uz nieco najde.
Osobne v tom sposobe na FI MU mi vadi hlavne to, ze student, ktory studuje najlahsi obor (ktory mu dava len asi 60% povinnych predmetov), si moze zvysnych 40 percent predmetov najst cisto len tie najlahsie(aj z inych fakult MU) a koniec koncov dostane rovnaky titul ako niekto, kto poctivo na sebe makal. Takze nie je titul ako titul a teda samotny titul tym garantuje len to, co je povinne. Prave ten dovod mi v poslednej dobe vrta v hlave, ci som nemal ist na Karlovku, kedze teoreticka informatika mi velmi nevadi. Tak ci tak sa osobne lepsie ucim, ak som k tomu nuteny.
U nas je vraj najvacsia vyhoda to, ze mame laboratoria, v ktorych studenti castokrat vypomahaju na vacsich projektoch, takze sa mozu vela naucit a privyrobit si niekedy aj stipendiom…
Btw zaujimavy clanok (avsak priliz subjektivny ), je zaujimave, ze zrovnavas svoju fakultu s inymi skolami aj ked si na inej nikdy nebol… tak ci tak, robime to vlastne vsetci, takze sa niet comu divit. Mimochodom, ak si siahol na dno svojich sil, co mi podla tvojho clanku prislo, tak mozes byt s vyberom skoly teraz uz naozaj spokojny. Studovat nikdy nie je zly krok.
P.S: Stastny novy rok
Pridať komentár
Autor
Autor je absolventom softvéroveho inžinierstva na Univerzite Karlovej v Prahe, pracuje ako Windows Phone 7 vývojár v Inmite a pôsobil aj ako prispievateľ počítačového magazínu.


RSS komentárov




Igor Kulman (27.04.10 - 14:24:50)
Komentáre znovu fungujú, ďakujem za upozornenie.